Kontrolprøven

Kontrolprøven

Kontrolprøven til bil

På denne side står der alt, hvad du kan blive spurgt om til den praktiske prøve.
Du kan også se en video forklaring her.

Eleven skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:

  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
  • Pedal til kobling, speeder og bremse.
  • Gearstang og herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
  • Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
  • Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
  • Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og evt. olie til servostyring.

Eleven skal kunne aflæse og forstå betydningen af følgende instrumenter og kontrollys:

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.

Eleven skal kunne kontrollere følgende:

  • Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.

Styretøj

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:

  • Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
  • Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.-mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Bremser

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved driftsbremsen er opfyldt:

  • Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
  • Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
  • Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
  • Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min.- og max.-mærket, eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Horn og lygter:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til lygter, reflekser og horn er opfyldt:

  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
  • Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
  • Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Hornet skal have en klar, konstant tone.

Motor og udstødning:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til motor og udstødningssystem er opfyldt:

  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. –mærker , aflæst på bilens instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

Dæk og støddæmpere:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til dæk og støddæmpere er opfyldt:

  • Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
  • Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
  • Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.

Vi er populære

Hvad siger vores elever?

Fem grønne stjerner

God stemning og søde lærer

Jeg startede i Drive i januar. På det teorihold jeg var på havde vi mange forskellige teorilærer i starten, men til sidst fik vi en fast lærer, som hed Bertil, han var super sød. Som kørelærer havde jeg Morten Schneider. Han var rigtigt god at køre med, og man følte sig tryg når man kørte med ham. Morten er en dejlig og smilede person. Alt i alt havde jeg et dejligt nemt kørekortsforløb, og det skal Morten have en stor tak for!

Fem grønne stjerner

Super køreskole

Jeg kan helt klart anbefale Drive Trafik skole. Jeg havde et super godt forløb med gode teori timer og gode kørelektioner. Kørelærerne er flexible, venlige og gode til at formidle viden. Jeg kan klart anbefale Bertil Thøfner som kørelærer da han er professionel og passioneret omkring sit arbejde. Alle pengene værd.

Fem grønne stjerner

Lynkursus til motorcykel

Lynkursus til Motorcykel, med start på teoriundervisning den 11.04.22 og bestod teoriprøve den 17 maj og i dag den 31 maj MC køreprøve. Præses og god undervisning, du får at vide hvad der er forkert og rigtigt, samt bliver en opmærksom og god MC kører på vejen. Tak til Ole og Kenneth med jeres konstruktive tilgang til MC kører i dag, med de særheder vi har…. :) Alså jeg.

Fem grønne stjerner

Jeg havde Dragan som kørelærer

Jeg havde Dragan som kørerlærer, og det har været et fantastisk forløb med ham! Han er mega god til at forklare hvordan man skal håndtere de forskellige situationer man kommer ud for i trafikken, og hvordan man på bedst kan afvikle trafikken. Super god kørerlære og ikke mindst en person med et fantastisk godt hjerte! En kæmpe fornøjelse!

God stemning og søde lærer

Jeg startede i Drive i januar. På det teorihold jeg var på havde vi mange forskellige teorilærer i starten, men til sidst fik vi en fast lærer, som hed Bertil, han var super sød. Som kørelærer havde jeg Morten Schneider. Han var rigtigt god at køre med, og man følte sig tryg når man kørte med ham. Morten er en dejlig og smilede person. Alt i alt havde jeg et dejligt nemt kørekortsforløb, og det skal Morten have en stor tak for!

Super køreskole

Jeg kan helt klart anbefale Drive Trafik skole. Jeg havde et super godt forløb med gode teori timer og gode kørelektioner. Kørelærerne er flexible, venlige og gode til at formidle viden. Jeg kan klart anbefale Bertil Thøfner som kørelærer da han er professionel og passioneret omkring sit arbejde. Alle pengene værd.

Lynkursus til motorcykel

Lynkursus til Motorcykel, med start på teoriundervisning den 11.04.22 og bestod teoriprøve den 17 maj og i dag den 31 maj MC køreprøve. Præses og god undervisning, du får at vide hvad der er forkert og rigtigt, samt bliver en opmærksom og god MC kører på vejen. Tak til Ole og Kenneth med jeres konstruktive tilgang til MC kører i dag, med de særheder vi har…. :) Alså jeg.

Jeg havde Dragan som kørelærer

Jeg havde Dragan som kørerlærer, og det har været et fantastisk forløb med ham! Han er mega god til at forklare hvordan man skal håndtere de forskellige situationer man kommer ud for i trafikken, og hvordan man på bedst kan afvikle trafikken. Super god kørerlære og ikke mindst en person med et fantastisk godt hjerte! En kæmpe fornøjelse!

Har du spørgsmål?